11 May 2022

Kad Debit: Kelewatan dalam pemulangan amaun pra-kebenaran

Proses pelepasan segera untuk jumlah pra-kebenaran RM200 telah dilaksanakan pada 2021. CSC telah memantau jumlah aduan berhubung isu ini, terutamanya yang melibatkan kad debit. Walaupun kes sebegini jarang berlaku, dalam kebanyakan kes disebabkan oleh kelewatan dalam pengeluaran jumlah oleh bank pelanggan.

Imej di bawah menggambarkan proses pra-kebenaran dan cara pengeluaran segera jumlah pra-kebenaran berfungsi selepas pembelian bahan api oleh pelanggan.

FA_Debit Card PreAuth_MY.png Klik di sini untuk imej resolusi tinggi Debit Card PreAuth_MY.png

Sekiranya pelanggan mempunyai kurang daripada RM200 dalam akaun bank atau had kad kredit mereka, pelanggan perlu pergi ke kaunter dan membuat pembayaran. Mereka juga boleh menggunakan aplikasi CaltexGO dan memilih jumlah pembelian bahan api pilihan mereka, kecuali pilihan Tangki Penuh.

Rakan Niaga boleh mencetak dan menerangkan/menunjukkan carta alir kepada pelanggan sekiranya menghadapi situasi yang sama. Pelanggan juga boleh dibimbing untuk menghubungi bank mereka untuk meminta pelepasan dana dengan segera atau mengemukakan aduan kepada BNM melalui eLINK di https://telelink.bnm.gov.my. Sila maklumkan juga kepada kami melalui CSC kerana kami masih menjejaki insiden sedemikian.